Ben je op zoek naar een mooie carrière binnen de dynamische wereld van gehaaste passagiers, razende koffers, geluidscontouren, high security boarding? Misschien is werken bij Schiphol Group op Amsterdam Airport Schiphol ook wat voor jou!

Schiphol Group is een exploitant van luchthavens. Onze ambitie is om één van de meest toonaangevende luchthavenondernemingen van de wereld te zijn. Wij willen duurzame waarde voor onze stakeholders creëren door het ontwikkelen van AirportCities en het positioneren van Amsterdam Airport Schiphol als het meest toonaangevende en efficiënte vervoersknooppunt.

Organisatie

Schiphol Group ontwikkelt luchthavens op basis van de gedachte dat een luchthaven een vlekkeloze tussenstop in het reisproces is waar de bezoeker een unieke ervaring wordt aangeboden. Dit noemen we de AirportCity-formule. Een AirportCity is een dynamische omgeving waar mensen en bedrijven, logistiek en winkels, informatie en entertainment samenkomen en elkaar versterken. Het is een efficiënt multimodaal vervoersknooppunt van lucht-, rail- en wegverbindingen. Een locatie die haar bezoekers en de daar gevestigde (internationale) ondernemingen 24 uur per dag en 7 dagen per week alle diensten biedt die zij nodig hebben.

Met deze formule wordt verder bedoeld dat Schiphol Group bedenkt, bouwt en de regie voert vanuit een heel eigen perspectief. Zij ziet een luchthaven als een stad, die op maat gesneden voorzieningen biedt voor verschillende gebruikers. Zij stemt een breed scala aan deskundigheden en randvoorwaarden op elkaar af, rekening houdend met de operationele, veiligheids- en economische voorwaarden vanuit maatschappelijk oogpunt en kwaliteitsbewustzijn.

Amsterdam Airport Schiphol is de vierde luchthaven van Europa in aantal passagiers (55 miljoen), de vierde in vliegtuigbewegingen  (438.000) en de derde in vrachtvolume (1.6 miljoen ton). Het is de oudste internationale luchthaven ter wereld die nog op dezelfde plaats is gelegen waar het eerste vliegtuig meer dan 90 jaar geleden, op 19 september 1916, landde. Amsterdam Airport Schiphol is ook een van de laagst gelegen luchthavens ter wereld. Het ligt in een polder, die tussen 1848 en 1852 werd drooggemalen, op 4,5 meter onder zeeniveau. Sinds 1980 heeft de luchthaven meer dan 140 internationale prijzen gewonnen als een van de beste luchthavens van Europa en zelfs van de wereld.

Activiteiten

Het exploiteren van luchthavens en het ontwikkelen van AirportCities gebeurt via drie onlosmakelijk met elkaar verbonden business areas: Aviation, Consumers en Real Estate. De geïntegreerde activiteiten van Aviation, Consumers en Real Estate leveren de AirportCity formule op. Deze formule wordt geheel of gedeeltelijk op andere locaties toegepast via de business area Alliances & Participations. Amsterdam Airport Schiphol is een belangrijke motor van de Nederlandse economie. Het is een van de thuishavens van Air France-KLM en haar partners in de SkyTeam alliantie, van waaruit deze maatschappijen hun (inter)continentale bestemmingen aandoen. Amsterdam Airport Schiphol beschikt over een kwalitatief hoogwaardig netwerk. In 2013 kon rechtstreeks vanaf Schiphol naar 323 passagiers- en vrachtbestemmingen in 98 landen worden gevlogen. Onze omzet bestaat voor het merendeel uit havengelden, concessies, verhuringen en autoparkeergelden.

Samenwerking Innovatieve Mainport (SIM)

SIM is een initiatief van partijen uit de luchtvaartsector en kennisinstituten met het doel Schiphol te positioneren als innovatieve Europese mainport. Deelnemers aan SIM zijn Schiphol Group, KLM, TU Delft, TNO en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Door kennis en ervaring van de luchtvaartsector en de verschillende kennisinstituten te bundelen realiseert SIM slagkracht bij het ontwikkelen en implementeren van concrete innovaties. Het voordeel van deze werkwijze is dat inzichten en ontwikkelde vernieuwingen direct door Schiphol en KLM in de praktijk kunnen worden toegepast. Veel van de projecten worden allereerst onderzocht in de vorm van een afstudeeropdracht voor TU-studenten. Thema’s die worden behandeld zijn bereikbaarheid, luchthavencapaciteit en milieu. Er lopen verschillende projecten binnen het SIM; van een ontvangst-op-afstand faciliteit op Antwerpen Centraal tot een innovatief bagagesysteem tot een environmental simulator. Een compleet overzicht is te vinden opwww.innovatievemainport.nl

Interesse

Kijk voor meer informatie en onze vacatures op www.schipholgroup.nl.

 

Testimonial: 

Ann Geebelen (34, alumnus)

Mijn eerste ervaring in het werken op een luchthaven deed ik op in België bij Brussels International Airport Company (BIAC), waar ik tijdens een stage het transfergedrag van de hub analyseerde. Hier kwam ik stilletjes aan meer te weten over de moeilijke maar zeer interessante verhouding tussen luchtvaartmaatschappij en luchthaven. Schiphol Group heeft te maken met veel stakeholders die soms verschillende belangen hebben. De overheid als aandeelhouder, regelgever en toezichthouder, luchtvaartmaatschappijen, passagiers en andere gebruikers van de luchthavens, omwonenden van gemeenten rond deze luchthavens, werknemers en investeerders. Rekening houden met al hun belangen maakt ons werk zowel uitdagend als complex.

Mijn nieuwsgierigheid en interesse in dit krachtenveld brachten me na 7 jaar Amsterdam naar Parijs. Waar ik 2 jaar werkte onder de vlag van het uitwisselingsprogramma 'Hublink', tussen Schiphol Group en Aéroports de Paris, in Terminal West van Orly Airport.

Ik startte bij Amsterdam Airport Schiphol (AAS) als capaciteitsadviseur waar men lange termijn ontwikkelingen vertaalt in de markt en industriesector naar de consequenties voor de bedrijfsvoering en capaciteitsbehoefte van de luchthaven Schiphol. Er wordt een capaciteitsbeleid met een scope van 5 jaar ontwikkeld, er worden analyses gemaakt en op basis van de capaciteitsplannen wordt gepland wanneer investeringen wel of niet kunnen worden uitgevoerd. Ik werkte veel samen met operationele afdelingen zoals bagage, passenger services en security om op die manier vorm te geven aan integraal capaciteitsmanagement op de korte en middellange termijn. Ook vindt er afstemming plaats met de afdeling Airport Development voor de lange termijn projecten. In mijn tweede functie, als opdrachtleider, was ik verantwoordelijk voor het procesmanagement van complexe projecten zoals het bouwen van een nieuwe satelliet of het herinrichten van de bestaande pieren. Voor mijn uitzending naar Parijs werkte ik als manager Access Control & Public Security waarbij ik samen met een team verantwoordelijk was voor het gehele toegangsbeleid van de luchthaven Schiphol.

Als starter begin je bij Schiphol Group meestal met een vaste functie met de bedoeling dit twee tot drie jaar te doen. Er wordt de mogelijkheid gegeven om aan diverse trainingen deel te nemen op het gebied van leiderschap, persoonlijke effectiviteit, beïnvloeden, etc. Sinds september 2010 is Schiphol gestart met een 2-jaarlijks Traineeship.

Een mooie carrière binnen de dynamische wereld van gehaaste passagiers, razende koffers, geluidscontouren, high security boarding, …. misschien ook wat voor jou!